Svar: Afvænning af flaske

22. december 2019

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære L

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er super fint, at du er begyndt at trappe ud af flasken ved at tilbyde din dreng mindre og mindre. Det er en rigtig god måde at gøre det på, og det er rigtig godt, at han nu er nede på ca. 100 ml og nogle dage faktisk drikker mindre.

I stedet for flasken kan kan tilbydes mælk af en kop. Han bør ikke tilbydes mere end 100 ml letmælk i døgnet, når han ikke er mere end 1 år gammel, men den mængde vil være okay. Du kan også en overgang give mme af kop og så gradvist gå over til at give ham letmælk i stedet.

Det vil være rigtig godt, at du netop tilbyder mælk sammen med grøden, og lader dette være en del af hans putteritual. Så kan han efterfølgende få børstet tænder og blive puttet.

Bliver han puttet med noget nu - altså ud over sin flaske? Det vil være rigtig godt, at du giver ham en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, synger en godnatsang eller hvad du nu kan forestille dig at gøre - fordi det så kun vil være flasken som undværes. Det vil sige, at du skal indføre dette sammen med flasken eller putte ham på denne måde nu, så hans ritual fremadrettet vil være fuldstændig som det plejer at være, eneste forskel er, at ...

Annonce

... flasken ikke længere er der, og i stedet har han så fået mælk af kop og godnatgrød. Jo færre ændringer du kan skabe af gangen, jo bedre er det.

Hans behov for mælk vil være dækket, hvis han får 350 (til max 500 ml) dagligt - og her tæller det hele med, både den mælk han kan drikke af en kop, den mælk som indgår i og på en grød, eller hvis han f.eks. spiser havregryn med mælk på. Sovs I spiser om aftenen, eller du kan tilbyde ham lidt tykmælk, yoghurt og lignende. Det tæller også med i mælkeregnskabet. Det vil ofte være godt med mælk morgen og aften og i løbet af dagen kan han så drikke vand og få lidt surmælksprodukt... og på den måde dækkes behovet ofte fint.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ost er også en vigtig kilde til kalk, så du kan også med fordel give ham ost i hverdagen. Det kan være smøreost, skæreost, ost som du river hen over den varme mad, ostesovs osv. Der er også kalk i de grove grønne grøntsager som broccoli, grønkål og bønner, ligesom hakkede mandler, sesamfrø og hørfrø indeholder kalk. Jo mere varieret du kan få ham til at spise, jo bedre vil han blive dækket ind :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig glædelig jul til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder